El prestigi social dels empresaris i la por al fracàs

L'escassa valoració social dels empresaris i la por al fracàs frenen molts projectes empresarials. La nostra societat és extremadament conservadora i no premia aquells que s'arrisquen a crear un nou negoci. Si la idea d'una feina per a tota la vida ja s'ha acabat, per què no som capaços de fer que la societat entengui que molts projectes empresarials també moren?
La por al fracàs estigmatitza el jove que no aconsegueix tirar endavant un nou projecte. I el pitjor que pot passar si fracassem en un projecte ambiciós és que hagim après una cosa nova. No conec cap empresari d'èxit sense iniciatives fallides.
Em preocupa que els universitaris prefereixin ser funcionaris abans que empresaris. Les administracions haurien d'incentivar l'esperit emprenedor. Cal acostar la figura de l'empresari als nostres escolars i universitaris. Cal fomentar la creativitat i la innovació, la iniciativa personal i la capacitat d'assumir riscos.
Però aquesta no és només una feina de les administracions. Els empresaris també hi poden ajudar. És encara poc habitual que una empresa expliqui què fa al seu entorn més proper. Segurament fer una jornada de portes obertes per a escolars no els ajudarà a vendre més, però pot millorar el seu prestigi social i fer que aquells joves entenguin que les empreses i els empresaris són generadors de riquesa.

Publicat a EmpresarialGirona (abril de 2007)