Recuperar nou anys


Entre un 40% i un 60% dels ingressos de la premsa provenen de la publicitat. Un informe elaborat per Deloitte, destaca que la venda bruta de publicitat en premsa arribarà als 833 milions d'euros el 2009, un 25% menys que el 2008 i un 43% que fa dos anys. Per trobar unes vendes brutes de publicitat en premsa inferiors a les de 2009 cal retrocedir fins a 2000. El president de l'Associació d'Editors de Diaris Espanyols (AEDE), Antonio Fernández-Galiano creu que la recuperació del mercat publicitari no arribarà fins el 2015. I fins aleshores? Si han retrocedit 9 anys en ingressos i en queden 5 de travessia del desert, quin panorama espera a les empreses periodístiques? Veurem més ERO, més tancaments, més precarietat a les redaccions? De totes maneres, fer previsions a cinc anys em sembla molt agosarat. Algú el 2004 podia arribar a intuir la situació actual? La premsa segueix marcant bona part de l'agenda informativa i els continguts d'altres mitjans, però està clar amb la dinàmica actual el seu paper cada vegada serà menys. Fernández-Galiano diu que no cal caure en el catastrofisme perquè la premsa de paper no s'extingirà d'avui per demà. Això sí, recomana més creativitat a l'hora de vendre la publicitat i integrar les ofertes publicitàries de la premsa escrita i la premsa on-line. A més, creu que en poc temps les edicions per internet dels diaris aniran a un model mixt, amb uns continguts de pagament i un altre tipus gratuïts.
En temps de crisi, escoltar veus lúcides com les d'Enric González ajuda a comprendre, com a mínim, d'on venim i on estem.


Bookmark and Share

Cooinnovació

L'economista gironí Joan Torrent té la virtud d'expressar-se amb claredat i de no deixar indiferent. Coordina el grup d'investigació de l'Observatori de Nova Economia de la UOC i recentment ha elaborat un estudi demolidor sobre la situació de l'economia gironina a partir d'enquestes a prop de 500 pimes. Conclou que hi ha un problema d'emprenedoria, un greu problema de formació i constata la infrautilització de les TIC. El va presentar en la jornada anual d'Aenteg, en el transcurs de la qual va debatre sobre la situació econòmica amb altres experts. Aquell dia va exposar la idea de cooinnovació com a recepta per a les mancances de la nostra economia. El concepte es basa en
1. Usar tecnologies intensivament
2. Organitzar l'empresa al voltant de la globalització
3. Capacitar els treballadors perquè siguin capaços d'innovar constantment

Torrent ho explica en una entrevista a Sies.tv, en la que, entre altres idees provocadores, insta l'Estat a deixar marxar les multinacionals. I és que segons el seu entendre, les polítiques industrials han d'adreçar-se a "fomentar el lideratge, fixar obejctius per tenir clar on vols anar i posar els instruments perquè l'economia actuï"




Torrent va participar en l'estudi Girona 2010, encarregat per la Cambra de Comerç de Girona i coordinat per Josep Lladós. Presentat el 2003, llegir-lo avui amb la perspectiva dels anys, demostra que bona part de les deficiències detectades gairebé no han canviat. Alguna de les recomanacions que feia Torrent, són plenament vigents, com ara:
"El mercat de treball basat en el coneixement de Girona s’ha d’asseure sobre un marc institucional i de relacions laborals flexible, que s’adapti al canvi provocat per la consolidació del treball en xarxa, que fomenti les capacitats emprenedores i d’innovació i que incentivi la productivitat i la formació. El resultat ha d’ésser un treball qualificat, amb capacitats d’autoprogramació i amb unes altes perspectives de continuat, enteses com una percepció positiva de treball amb independència de la rotació empresarial".

Bookmark and Share

Nous formats per a nous temps


Diversos mitjans de comunicació recullen avui, total o parcialment la crònica de la redacatora de l'agència EFE Julia R. Arévalo des del congrés mundial de premsa a Hyderabad, a l'Índia. Recull diversos projectes empresarials, entre els que sobresurt l'alemany Niiu. Es tracta d'un "diari a la carta" nascut fa dues setmanes. Els lectors escullen el contingut per Internet, i l'endemà el recullen. El seu preu 1,8 euros per un exemplar de 20 pàgines. Niiu incorpora els continguts elaborats per altres grans diaris (tenen un conveni amb 17 rotatius alemanys i altres de l'estranger), que reben una compensació econòmica.
Un altre projecte innovador és el txec Naseadresa. Està a mig camí entre el diari local i la xarxa social, amb la idea de concentrar-se en la notícia hiperlocal: l'aniversari del veí d'escala, o les classes de cuina que fan a la cantonada. El projecte pilot, iniciat en quatre districtes txecs, consisteix al llançament de setmanaris impresos i pàgines web al costat de l'obertura d'un cafè en el que els periodistes estan accessibles per al ciutadà. En 13 setmanes, Naseadresa va pujar de 4.500 a 18.000 subscriptors de pagament.
A casa nostra acaba de néixer Factual. La nova aventura periodistica d'Arcadi Espada representa una novetat en el panorama actual. A falta d'entretenir-me una mica més en el seu web, no m'acaba d'agradar la ni la presentació ni la navegació per la pàgina.Ofereix una sèrie de continguts oberts, i altres de pagament (la subscripció és de 50 euros anuals).
Parlant de pagar, els participants en els congressos de l'Associació Mundial de Diaris i el Fòrum Mundial d'Editors a Haidarabad donen per fet que serà difícil cobrar per les edicions dels diaris on-line. Asseguren que segons els estudis, un 63 per cent dels usuaris de la xarxa s'hi negarien.
Vol dir això que un 37% estaria disposat a pagar?

Bookmark and Share