Tonto l'últim


Setmana plagada d'estudis i d'informes que venen a confirmar el que tots sabem. Que la cosa no està per tirar coets i que el sector de la construcció i la promoció immobiliària ha deixat de tirar del carro de tal manera que ens hem quedat parats. Primer va ser la Cambra de Girona, la que va alertar de l'excessiva dependència del sector de la construcció a la nostra demarcació. Després van venir els promotors, que ens van dir que per primer cop en 12 anys no poden vendre els pisos acabats de fer. Finalment, arriba la FOEG que ens alerta que els industrials han descuidat les inversions del seu negoci per tal d'aprofitar el boom de la construcció.
I ara que el totxo no tira. Tot aturat. Diu el president de la patronal gironina que els empresaris estan desorientats, que no saben quin és el camí que han de seguir en el futur. Em sembla una afirmació gratuïta. És precisament aquesta incertesa i aquest risc el que fa determinades apostes empresarials siguin un èxit (o un fracàs).
I parlant d'apostes empresarials. Mentre les estadístiques (com les del ministeri de l'Habitatge) s'entesten a fer-nos creure que els preus dels pisos segueixen pujant, surten iniciatives per aprofitar aquest mercat a la baixa. Aquesta setmana s'ha presentat un grup de promotors que ofereix pisos a preu de cost. I és que davant la situació actual, el que vulgui-necessiti vendre un pis ha de baixar preus. M'ho deia un API fa uns dies, «l'últim a vendre serà el més tonto».

Municipis digitals. El ciutadà al centre


Aquesta setmana s'ha celebrat una jornada organitzada per Localret i Infonomia sobre les tendències per aplicar les noves tecnologies als municipis. Al site de Localret, hi ha tota la informació disponible.


Només, algunes idees que van apuntar Alfons Cornella i Antonella Broglia:

- El problema central no és disposar o no de tecnologies, sinó aplicar-les eficaçment al servei de les persones. Que quan el ciutadà accedeix a la web d'una administració trobi allò que és de més utilitat, no tot allò que per imatge o per altres factors hagi destacat el govern de la institució.

- Les ciutats del futur que aconseguiran promoció econòmica i benestar seran aquelles que espoden anomenar “ciutats intel·ligents” que combinen adequadament competitivitat i sostenibilitat. Per això cal passar d’un model on el que importa és que tot funcioni, a un altre que es basi, i que aposti clarament, pels actius d’aquell territori, ja siguin culturals, industrials, d’esperit emprenedor, etc, en els quals el municipi tingui una identitat i sigui clarament competitiu davant la resta. Una de les feines principals dels responsables locals és identificar o trobar quin ha de ser el model i al voltant d’aquesta idea aglutinar l’esforç públic i privat

La publicitat d'Hisenda



He de reconèixer que els últims anys, Hisenda ha facilitat molt l'elaboració de la declaració de la renda, especialment dels assalariats que tenen una única font d'ingressos. Ara, l'Agència Tributària ha inserit diversos anuncis en els diaris fent-se ressó de les facilitats que dóna per a confirmar el borrador. Per ilustrar-ho, una fotografia d'un home connectat a internet des del seu veler. Vaja, un exemple del típic contribuent, que ja ha pagat la seva hipoteca i disfruta del seu temps navegant. Quina barra! Un exemple de sensibilitat.